مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید-ماشین ابزار

مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید-ماشین ابزار

این وبلاگ سعی در معرفی و نمایش مطالب و مقالات علمی در زمینه ساخت وتولید دارد.
مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید-ماشین ابزار

مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید-ماشین ابزار

این وبلاگ سعی در معرفی و نمایش مطالب و مقالات علمی در زمینه ساخت وتولید دارد.

دستگاه های لیزر برش و حکاکی

دستگاه های حکاکی لیزری در صنایع حکاکی انقلاب عظیمی بوجود آورده اند. با استفاده از تکنولوژی لیزر با استفاده از کامپیوتر می توانید نتایج بسیار دقیق را با حکاکی  و برش طیف وسیعی از مواد به دست آورید. دستگاه لیزر برش و حکاکی، دستگاهی است که از لیزر که برای برش مواد و متریال با سرعت بیشتر نسبت به دستگاه های لیزر حکاکی، تولید شده است. این دستگاه قابلیت حک لیزری را نیز دارد. از پرکاربردترین دستگاه های لیزر می توان به دستگاه لیزری برش و حکاکی CO۲  اشاره کرد. دستگاه لیزر برش و حکاکی قابلیت حکاکی لیزری کلیه متریال های غیرفلزی را دارد. 

 

یکی از مزایای استفاده از ماشین های حکاکی لیزری، قابلیت انعطاف پذیری دستگاه لیزر است. طرح ها یا الگوها را می توان به راحتی به دستگاه حکاکی لیزری سپرد و ساخت نمونه ها و یا تولید قطعات را توسط آن،  اجرا کرد. با توجه به ماهیت تکنولوژی لیزر در دستگاه لیزر، شما می توانید طرح مورد نظر خود را با حکاکی دقیق و مقدار مورد نیاز نمایید.

تفاوت بین لیزر برش و لیزر حکاکی چیست؟ لنز دستگاه لیزر ،تفاوت اصلی بین دستگاه های برش و حکاکی می باشد. فاصله کانونی لنز در ماشین حکاکی لیزری کوتاه تر است، در هنگام کار بر روی مواد، نقطه ی دقیق تری را ارائه می دهد.

از ویژگی های مهم دستگاه لیزر هنگام خرید می توان به سایز میز کار، توان تیوپ لیزر، ثابت یا برقی بودن میز ، مدت زمان گارانتی، خدمات پس از فروش و تامین قطعه، راه اندازی و آموزش کار با دستگاه لیزر نام برد. هر یک از دستگاه های حکاکی لیزری، بر اساس نیاز مشتری طراحی و ساخته شده اند تا بهترین عملکرد را داشته باشند. دستگاه حکاکی لیزر از نرم افزار لیزر نصب شده بر روی رایانه استفاده می کند تا آیتم حکاکی بدون نیاز به نیروی انسانی اجرا شود. دستگاه های لیزر حکاکی و برش لیزر، ابزاری عالی و بسیار کاربردی جهت استفاده در صنایع مختلف و به منظور تولید داخلی محصولات متفاوت می باشند.

دستگاه‌های حکاکی و برش لیزری که توسط شرکت پرسناژ ارائه میشود با طراحی فوق‌العاده سیستم الکتریکی، ثبات بالا ، انجام انواع حکاکی و برش لیزری سریع را با بالاترین کیفیت انجام می‌دهد. با استفاده از این دستگاهها می توان تمامی کارها را پس از طراحی به ماشین برش و حکاکی لیزری سپرد این دستگاه ها قابلیت های مختلفی را دارا هستند از جمله این که میتوان از آن ها برای ایجاد برش و حکاکی سطوح مختلف براساس الگو های مختلف موجود استفاده کرد. ماشین های برش و حکاکی میتوانند در این دسته بندی ها معرفی میشوند.

1- دستگاه های لیزر برش و حکاکی YW
2- ماشین های برش و حکاکی PN
3- دستگاه ها برش و حکاکی لیزری سری CMA


منبع : www.personageco.com

در ایران روز لیزر به نام علی جوان نامگذاری شده‌است. مناسبتی که برای نامگذاری این روز در نظر گرفته شد، مصادف با روز تولد وی می‌باشد.

علی جوان (زادهٔ ۵ دی ۱۳۰۵، تبریز، درگذشته ۲۲ شهریور ۱۳۹۵) فیزیک‌دان و مخترع ایرانی که اولین لیزر گازی هلیوم_ نئون دنیا ساختهٔ وی می‌باشد در ام آی تی و ساکن ایالات متحده آمریکا بود.

علی جوان در دسامبر ۱۹۶۰ نخستین لیزر گازی دنیا را اختراع کرد که ترکیبی از دو گاز هلیوم و نئون بوده و به همین خاطر با نام لیزر هلیوم-نئون نامیده می‌شود.[۲] این لیزر[۳] از نوع لیزرهای بی خطر به حساب می‌آیدY رنگ آن سرخ است و در آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها برای بررسی پدیده‌هایی مانند تداخل امواج و آزمایش دو شکاف یانگ[۴] کاربرد دارد.

لیزرهای گازی نوع ویژه‌ای از لیزر است که در آن گازی درون یک لوله شفاف، مانند لامپ مهتابی، می‌رود. عبور جریان از این لوله باعث رفت‌وآمد فوتون می‌شود. یعنی جریان الکتریکی، برای تولید نور، در یک گاز تخلیه می‌شود. نخستین نوع این لیزرها هلیم–نئون بود که در لیزرهای خانگی و مدارس کاربرد دارد. لیزر گازی جوان نخستین لیزری بود که به صورت مداوم کار می‌کرد و باعث شد که در جهان جلب توجه کرده، پایه‌ای برای تحقیقات بیشتر در این زمینه باشد.

نوع دیگر لیزر، لیزر دی‌اکسید کربن (CO2)است که می‌تواند نور لیزری بسیار پرقدرت تولید کند و در رادارها بکار برده می‌شود. همچنین، در صنایع جوشکاری و نیز برای ساخت دقیق مواردی که برای بیماران قلبی استفاده می‌شود، قابل استفاده است. در محفظه این لیزر هلیوم و مقداری نیتروژن هم هست. کاز نیتروژن، انرژی الکترودها را ذخیره می‌کند. پس از برخورد مولکول‌های نیتروژن به مولکول CO2 این انرژی انتقال می‌یابد و مولکول‌های CO2 برانگیخته می‌شوند. گاز هلیوم به انتقالِ انرژی کمک می‌کند و سبب می‌شود تا مولکول‌های دی‌اکسید کربن زودتر به ترازهای انرژی عادی یا حالت عادی خود برگردند.

لیزر گازی یک نقطه عطف در تاریخ فناوری‌های نوین دنیا به حساب می‌آید. جوان قبل از اختراع لیزر گازی، تئوری لیزر سه سطحی را پایه‌گذاری کرد و اهمیت همگرایی فازی را در این وسیله مایکروویو (ریزموج) نشان داد. این عمل، ایده لیزر بدون پراکندگی را معرفی کرد و او بعداً این ایده را در استفاده از اثر رامان تحریک شده گسترش داد که نهایتاً منجر به بسط نوظهور رژیم نوری شد.

پژوهش‌های جوان باعث ایجاد بزرگترین تحقیق لیزری در دهه‌های شصت و هفتاد میلادی شد و پس از آن بسیاری از بنیان‌های اولیه در استفاده از لیزر به وقوع پیوست. این بنیان‌ها شامل ابداعات زیادی در زمینه اسپکتروسکوپی لیزری، نخستین استفاده از لیزر برای آزمایش دقیق نسبیت خاص، و ایزوتروپی در فضا؛ ابداع تکنولوژی اندازه‌گیری فرکانسی دقیق در طیف نوری و نخستین ساخت ساعت‌های اتمیک لیزری شد.

منبع: fa.wikipedia.org

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد