مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید-ماشین ابزار

مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید-ماشین ابزار

این وبلاگ سعی در معرفی و نمایش مطالب و مقالات علمی در زمینه ساخت وتولید دارد.
مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید-ماشین ابزار

مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید-ماشین ابزار

این وبلاگ سعی در معرفی و نمایش مطالب و مقالات علمی در زمینه ساخت وتولید دارد.

۱۰ سوال مهم برای مصاحبه شغلی در رشته مهندسی مکانیک

گذراندن  یک مصاحبه شغلی خوب مهم ترین بخش برای استخدام در کار مورد علاقه تان است.ازاین رو تصمیم گرفیتم ۱۰ سوال برتر ومهم در رشته مهندسی مکانیک برای مصاحبه را در این مقاله برای شما به اشتراک بگذاریم در نظر داشته باشید که معرفی سرویس های مذکور به معنی تایید یا عدم تایید مطالب آنان نیست و سرویس های فوق بر اساس نتایج جست و جو استخراج شده و در این مقاله درج شده اند.

   

۱)عملیات حرارتی چیست وبه چه دلیل انجام می شود؟

گرم کردن و سرد کردن زمانبندی شدهٔ فلزات، سرامیک‌ها و آلیاژها را به منظور بدست آوردن خواص مکانیکی و فیزیکی مطلوب، عملیات حرارتی می‌نامند. عملیات حرارتی برای تغییر خواص فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و به ویژه متالورژیکی مواد استفاده می‌شود. عملیات حرارتی برای مواد غیرفلزی مانند شیشه‌ها و شیشه-سرامیک‌ها نیز بکار می‌رود.

دلایل عملیات حرارتی:

تنش‌زدایی، تنش‌های ناشی از عملیات و فرایندهای تولید،ریز کردن دانه‌بندی،افزایش مقاومت به سایش با ایجاد لایه سخت بر سطح و در عین حال افزایش مقاومت به ضربه با به‌وجود آوردن مرکز نرم‌تر در داخل قطعه، بهبود خواص فولاد به منظور اقتصادی کردن جایگزینی بعضی از انواع ارزان‌تر فولاد به جای انواع گران آن، افزایش جذب انرژی ضربه فولاد، بهبود خصوصیات برش در فولادهای ابزار،بهبود خواص الکتریکی،تغییر یا بهبود خواص مغناطیسی

 

۲)ریخته گری چیست و انواع آن را نام ببرید.

ریخته‌گری (به انگلیسی: Casting) فن شکل دادن فلزات و آلیاژها از طریق ذوب، ریختن مذاب در محفظه‌ای به نام قالب و آنگاه سرد کردن و انجماد آن مطابق شکل محفظه قالب می‌باشد. این روش قدیمی‌ترین فرایند شناخته شده برای بدست آوردن شکل مطلوب فلزات است. اولین کوره‌های ریخته‌گری از خاک رس ساخته می‌شدند و لایه‌هایی از مس و چوب به تناوب در آن چیده می‌شد.ریخته گری در حوزه‌های متفاوت علم، هنر و فناوری مطرح است. به هر میزان که ریخته‌گری از حیث علمی پیشرفت می‌کند، ولی در عمل هنوز تجربه، سلیقه و هنر قالب ساز و ریخته‌گر است که تضمین کننده تهیه قطعه‌ای سالم و بدون عیب است. این فن از اساسی‌ترین روشهای تولید می‌باشد. به دلیل اینکه بیشتر از ۵۰ درصد از قطعات انواع ماشین آلات به این طریق تهیه می‌شوند. فلزاتی که خاصیت پلاستیک کمی دارند با قطعاتی که دارای اشکال پیچیده هستند، به روش ریخته‌گری شکل داده می‌شوند.از دیدگاه نوع قالب روش‌های ریخته‌گری به دو دسته تقسیم می‌شوند: ریخته‌گری در قالبهای تکبار (Expendable Molds) و در قالبهای دایمی (Permanent Molds).

ریخته‌گری در قالب‌های بی بار(Expendable)

در این دسته روش‌های از قالب‌های موقت استفاده می‌شود. این قالبها پس از یک بار ذوب ریزی از بین می‌روند تا قطعه را بتوان از قالب جدا کرد. پرکاربردترین نوع این قالب‌ها، قالبهای ماسه‌ای است که به تبع به این نوع ریخته گری، ریخته گری در قالب ماسه‌ای (Sand casting)، گفته می‌شود. ماسه‌ها انواع گوناگونی دارند، مانند ماسه‌های سیلیسی، ماسه چراغی، ماسه زیرکونیایی و غیره… در ادامه می توان گفت برای ساخت برخی از قالب از سیلیکات سدیم (آب شیشه) به عنوان چسب استفاده می شود که از گاز co2 برای سفت کردن آن استفاده می شود. همچنین شایان ذکر است در دو روش ریخته گری در قالب گچی (Plaster mold casting) و روش ریخته گری دقیق (Investment Casting) نیز قالب های ریخته گری که به ترتیب از جنس گچ و سرامیک هستند نیز از این فرایند پیروی می کنند.

ریخته‌گری در قالب‌های دائمی (Permanent)

این نوع ریخته گری در قالبهای فلزی انجام می‌گیرد. منظور از ریخته گری غیر انبساطی ریخته گری در قالبی است که قابلیت انبساط ندارد. این قالب‌ها را قالب‌های دایمی (Permanent Mold) نیز می‌نامند. از ویژگیهای این قالب‌ها می‌توان به بازگرداندن فشار مذاب به خود آن اشاره کرد، که این امر باعث کاهش درصد انقباض و عیوب ناشی از آن می‌شود. همچنین در قالبهای فلزی به دلیل بالا بودن سرعت انتقال حرارت نسبت به قالب‌های ماسه‌ای ساختارهای ریخته گری ریز تر و خواص مکانیکی اغلب بالاتر است. از روشهای ویژه و پر کاربرد این نوع ریخته گری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 ریخته‌گری با فشار کم(Low Pressure Die Casting): ریخته‌گری با فشار کم مذاب در قالب فلزی. در این روش مذاب بدون تلاطم و از پایین وارد فضای قالب می‌شود. این روش یکی از پر کاربردترین روشها در تولید قطعات آلومینیومی با خواص مکانیکی بالا است.

  ریخته‌گری با فشار بالا(High Pressure Die Casting): ریخته‌گری با فشار بالای مذاب در قالب فلزی. در این روش مذاب با فشار بالا وارد محفظه قالب می‌شود. در اینجا خواص مکانیکی اهمیت کمتری دارد ولی تعداد تولید بالا بسیار مهم است.

 

۳)از کوپلینگ هوک چه می دانید؟

اتصال هوک نوعی مفصل یا کوپلینگ بر روی یک میله صلب است که امکان خم شدن میله را در هر جهت می دهد و معمولا شفت ها برای انتقال حرکت چرخشی در تمام جهات استفاده می شوند.دستگاه مفصل هوک نحوه انتقال زاویه ای به مفصل شفت را بررسی می کند.

 

۴)چه نوع موادی برای تولید شفت ها باید استفاده شوند؟

موادی که دارای حساسیت شکاف کمتری باشند.

در مقابل سایش مقاوم باشند.

دارای خواص عملیات حرارتی باشند.

باید دارای سطح بالایی برای ماشینکاری باشند.

 

۵)چرا از درایو های زنجیر ه ای بیشتر از تسمه و طناب استفاده می شود؟

درایو های زنجیره ای نمی لغزند.

زنجیر ها فضای کمتری نسبت به تسمه و طناب اشغال می کنند.

درایو های زنجیر ه ای را می توان به صورت کوتاه و بلند استفاده کرد وبازده انتقال بالایی دارند.

زنجیر ها نسبت به تسمه ها می توانند محموله های بیشتر وسنگین تری را انتقال دهند.

 

۶)در طراحی اصطحکاک کلاچ چه مواردی را باید در نظر داشت؟

مواد در تماس با سطح با ید با دقت دقت انتخاب شوند.

هیچ نیروی خارجی نباید به سطح تماس اصطحکاک وارد شود.

تدارکاتی برای آسان تر شدن تعمیرات باید در نظر گرفته شود.

به منظور افزایش ایمنی قسمت های از کلاچ باید پوشیده شود.

 

۷)انواع مختلف ترمز را به طور خلاصه توضیح دهید.

ترمز (به روسی: тормоз) ابزاری است برای بازداشتن یک وسیله از حرکت. این واژه از زبان روسی وارد زبان پارسی شده است.

ترمز در خودروها به چند صورت وجود دارد ۱- ترمزهای سیمی ۲- ترمزهای هیدرولیکی ۳-ترمزهای پنوماتیکی / ترمزهای سیمی در خودروها کاربرد زیادی ندارند و در ترمز دستی خودرو کاربرد دارند نوع هیدرولیکی بیشترین کاربرد رادارد و رایج‌ترین ترمز مورد استفاده در خودروهای سبک وسنگین می‌باشد ترمزهای پنوماتیکی در خودروهای سنگین بکار می‌رود و به وسیلهٔ فشار هوا عمل ترمز گیری صورت میپذ یرد//طرز کار کلی ترمزهای هیدرولیکی به این صورت است که بر اثر فشار وارده به پدال ترمز به وسیلهٔ اهرم بندی نیرو به پمپ اولیهٔ روغن وارد شده و پیستون موجود در پمپ روغن مقابل خود رابافشار به داخل لوله‌ها می‌فرستد و روغن به داخل دستگاه ترمز می‌رود و دستگاه ترمز با توجه به نوع خود که ممکن است کاسه‌ای یا دیسکی باشد عمل ترمز گیری راانجام می‌دهد.

 

۸)انواع یاتاقان را نام ببرید و توضیح دهید.

اتاقان ساده که معمولاً بوش، یاتاقان‌های سرمحور، یاتاقان بوش، یاتاقان‌های خان‌دار، یا یاتاقان‌های ساده نامیده می‌شوند.

یاتاقان غلتشی مانند یاتاقان‌های ساچمه‌ای (بلبرینگ‌ها) و یاتاقان‌های غلتکی (رولربرینگ‌ها).

یاتاقان مرصع که نیروها در آن بوسیله پیچیدن جزئی خارج از مرکز محور، تحمل می‌شود.

یاتاقان لغزشی که در آن نیروها توسط یک سیال و یا گاز تحمل می‌شوند.

یاتاقان مغناطیسی که در آن نیرو با کمک یک میدان مغناطیسی تحمل می‌شود.

یاتاقان خمشی که در آن حرکت با المان نیرویی که خم می‌شود، تأمین می‌شود.

 

۹)مزایای چرخ دنده گستران چیست؟

پروفیل اینوولوت (چَرخ‌دَندهٔ گُستَران) رایج‌ترین سامانهٔ چرخ‌دنده‌سازی در حال حاضر است.این پروفیل دارای خاصیت بسیار مهم ثابت نگه داشتن نسبت سرعت بین دو چرخ‌دنده است. در این نوع، نقطه تماس جابجا می‌شود ولی شکل گسترانِ دندانه‌های چرخ‌دنده این جابه‌جایی را جبران می‌کند. علت نام‌گذاری این شکل به گستران اینست که زمانی که به یک دندانه از این نوع چرخ‌دنده نگاه کنیم می‌بینیم که پهنای دندانه از نوک به سوی قاعده گسترش می‌یابد.در پروفیل دندانه‌های این نوع چرخ‌دنده، نقطه تماس از نزدیکی یکی از دندانه‌ها آغاز شده و با چرخش چرخ‌دنده نقطه تماس از آن چرخ‌دنده دور شده و به دیگری نزدیک می‌شود. خطی که نقطه تماس دو چرخ‌دنده ایجاد می‌کند به شکل یک خط مستقیم است و معنی آن اینست که شعاع نقطه تماس با درگیر شدن دندانه‌ها بزرگتر می‌شود. شکل پروفیل دندانه چرخدنده گستران به گونه‌ای است که یک نسبت سرعت دورانی ثابت تولید می‌کند.در طراحی چرخدنده‌های سادهٔ گستران معمولاً پروفیل (نیم‌رخ) دنده به صورت متقارن طراحی می‌شود. ولی طراحی نامتقارن این‌گونه چرخ‌دنده‌ها هم می‌تواند مزایای زیر را داشته‌باشد:

افزایش ظرفیت تحمل بار ،کاهش اندازه و وزن ،کاهش چشمگیر میزان ارتعاشات.

چرخدنده‌ها اکثراً با دو منحنی اینولوت یا چرخ‌زادی طراحی و ساخته می‌شوند. بهره‌گیری از منحنی گستران بیشتر برای ساخت چرخ‌دنده‌های بزرگ و نیز جاهایی که انتقال قدرت زیاد مد نظر باشد و استفاده از منحنی چرخ‌زادی بیشتر برای ساخت چرخ‌دنده‌های ظریف مانند چرخ‌دنده‌های ساعت صورت می‌گیرد.

 

۱۰)چرخ دنده چیست .انواع آنرا نام ببرید.

چرخ‌دنده وسیله‌ای است برای انتقال توان دورانی از یک محور به محور دیگر که طی آن مقدار گشتاور و یا سرعت دورانی و یا جهت چرخش و یا راستای محوری می‌تواند تغییر کند. تسمه و زنجیر نیز همین کار را می کنند اما با کیفیتی متفاوت.

چرخ‌دندهٔ ساده

ساده‌ترین و پرکاربردترین نوع چرخ‌دنده‌است. هر چرخ دنده شامل دیسکی است که دندانه‌های آن بصورت شعاعی قرار گرفته‌اند و محور هر دو دنده می‌بایست موازی هم باشد.

چرخ‌دندهٔ مارپیچ

دندانه‌های این چرخ‌دنده برخلاف چرخ‌دنده ساده موازی با محور چرخ‌دنده نیستند، بلکه هر دندانه به شکل مقطعی از مارپیچ است. این قابلیت باعث می‌شود دندانه‌ها به آرامی با هم درگیر شوند، در حالی که دندانه‌های چرخ‌دنده ساده به یکباره با هم درگیر شده و از هم جدا می‌شوند. این مسئله باعث می‌شود که چرخ‌دنده‌ها مارپیچ نسبت به چرخ‌دنده‌های ساده آرام‌تر و با صدای کمتر کار کنند. محور این چرخ‌دنده‌ها می‌تواند بصورت موازی و یا متقاطع قرار گیرد. در مقایسه با چرخ‌دنده‌های ساده، چرخ‌دنده‌های مارپیچ بیشتر دارای کاربرد در سرعت‌های بالا و توان‌های بالا است. همچنین به دلیل آنکه این چرخ‌دنده‌ها با سر و صدا و ارتعاشات کمتری کار می‌کنند، در مواردی که کنترل سر و صدای بالا حائز اهمیت است از این گونه چرخ‌دنده استفاده می‌گردد.

چرخ‌دندهٔ مخروطی

بکارگیری چرخ‌دنده مخروطی برای بالا کشیدن دریچه سرریز به واسطه پیچ مرکزی.این نوع چرخ دنده عمدتاً جهت انتقال محور دوران از حالت محور عمودی به محور افقی ویا بالعکس استفاده می‌شود. و در صنایع خودرو سازی از کاربرد فراوانی برخوردار است. دیفرانسیال اتومبیلها و محورهای محرکه همگی از این نوع می‌باشد.

چرخ‌دندهٔ حلزونی

چرخ دنده های حلزونی ،یکی از انواع جرخ دنده ها با قابلیت های منحصر به فرد می باشد که انتقال قدرت را از دو محور که با هم زاویه ی ۹۰ درجه دارند را میسر می سازد. از ویژگی های این نوع چرخ دنده ها می توان به یکسو بودن انتقال(از پیچ به چرخ)اشاره کردکه از جمله موارد استفاده ی این چرخدنده ها در مکانیزم های بالا بر وخود قفل شونده(مانند جرثقیل ها) می باشد.دیگر ویژگی این چرخ دنده ها کاهش چشمگیر نسبت دور می باشد که نسبت کاهش ۳۰۰:۱وحتی بالاتر را میسر می سازد.

چرخ‌دندهٔ شانه‌ای

ایجاد دنده‌های مدولار روی یک محور افقی این چرخدنده را بوجود می اورد و جهت انتقال محور حرکت از حالت کشویی به حالت دورانی ویا بالعکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع قسمتی از چرخ دنده ای با قطر بی نهایت هستند.


منبع سایت : http://sciencealert.ir/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد