مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید-ماشین ابزار

مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید-ماشین ابزار

این وبلاگ سعی در معرفی و نمایش مطالب و مقالات علمی در زمینه ساخت وتولید دارد.
مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید-ماشین ابزار

مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید-ماشین ابزار

این وبلاگ سعی در معرفی و نمایش مطالب و مقالات علمی در زمینه ساخت وتولید دارد.

نرم افزار Pro/Engineer


نرم افزار Pro/Engineer ساخت شرکت PTC در آمریکا است که از پیشرفته ترین نرم افزارها در زمینه CAD/CAM می باشد. بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک دنیا متناسب با کار خود از قابلیت های این نرم افزار استفاده می کنند. در ایران نیز این نرم افزار کاربرد بسیار زیادی پیدا کرده است و شرکت هایی همچون مرکز تحقیقات ایران خودرو و شرکت مالیبل سایپا که در زمینه ریخته گری و ماشین کاری قطعات خودرو فعال است، از این نرم افزار استفاده می کنند. 




نرم‌افزار کرئو (کرئو المنتس/پرو) با نام قبلی پرو/اینجینیر (Pro/E) به معنی «مهندس حرفه‌ای» از جمله توانمندترین نرم‌افزارهای طراحی به کمک رایانه، مهندسی به کمک رایانه و ساخت به کمک رایانه است، که برای طراحی سه‌بعدی به کار می‌رود. شرکت سازندهٔ این برنامه، بنگاه فناوری پارامتری (PTC) است.

رقبای اصلی نرم‌افزار پرو/اینجینیر در بازار کتیا و یونیگرافیکس می باشد.

 


این نرم افزار در زمینه های مدلسازی، ماشینکاری، طراحی و تولید، قالبسازی و نقشه کشی قابلیت های بسیار قدرتمندی دارد و محیط مختلفی برای هر حوزه در آن وجود دارد که این محیط ها به هم متصل بوده و با هم در تعامل هستند. این نرم افزار بزرگترین رقیب نرم افزار Catia به حساب می آید اما دارای مزیت های نسبی نسبت به آن می باشد. از جمله این مزایا می توان به قابلیت ماشین کاری و گرفتن G-Code استثنایی برای ماشینهای CNC اشاره کرد که علاوه بر اینکه استفاده از آن بسیار ساده است، ماشینکاری روی پیچیده ترین سطوح امکان پذیر است. بعلاوه آرشیو بسیار قوی ای از قطعات استاندارد برای صنعت قالب سازی در محیط Mold وجود دارد. در این مقاله سعی می شود بطور مختصر قابلیت های این نرم افزار را توضیح داده و مزیت های آن نسبت به دیگر نرم افزارهای موجود در این زمینه را شرح دهیم.


بیشتر نرم افزارهای موجود در بازار در حوزه مدلسازی تنها از تکنیک سطح سازی ( Surface ) استفاده می کنند در صورتیکه در نرم افزار Pro/Engineer، علاوه بر این تکنیک از تکنیک مدلسازی سه بعدی Solid نیز استفاده می شود. برای هر کدام از این تکنیک ها محیطی مخصوص وجود دارد. علاوه بر این موارد برای طراحی قطعات غیرهندسی با سطوح خیلی پیشرفته می توان از محیطی تحت عنوان Style بهره برد و حتی از آخرین روش مدلسازی یعنی روش ابر نقطه نیز استفاده می کند. یکی دیگر از مزیت های مهم این نرم افزار در مدلسازی این است که تمامی ابعاد قطعات مدل شده به صورت پارامتر تعریف می شود که می توان کمک بزرگی باشد. مخصوصاً زمانیکه بین بعضی از ابعاد یک رابطه برقرار باشد به راحتی تغییر یک پارامتر بر روی دیگر پارامترها نیز اثر گذاشته و می توان آن ها را نیز به سادگی تغییر داد.
در محیط قالب سازی این نرم افزار می توان خصوصیات مورد نیاز صنعت قالب سازی مانند شیب خروجی دیواره های عمودی قالب یا ضریب جمع شدگی و ... را بر اساس نوع قالب اعم از باکلیت، لاستیک و ... اعمال نمود. همچنین می توان با استفاده از قطعات استاندارد قالب، قالب های بسیار ساده را تا پیچیده ایجاد کرد. علاوه بر موارد اشاره شده می توان حرکت سیال مذاب پلیمری را در قالب های پلاستیکی شبیه سازی کرد و نتایج قطعه خروجی را مشاهده نمود. این نتایج می تواند اعم از کیفیت پر شدن قالب و تشکیل کامل قطعه پلاستیکی باشد. همچنین می توان با مشاهده فشار، دما و محل مناسب جهت تزریق پلاستیک، طراحی قالب را بهینه نمود.


در محیط ماشین کاری این نرم افزار می توان با تعریف خصوصیات مورد نیاز براده برداری، بهترین استراتژی
حرکت ابزار بر روی بلوک خام را تعیین کرد و با شبیه سازی فرآیند براده برداری ماشین های CNC و ماشین های فرز، می توان فایل خروجی هر دستگاه را بدست آورد.

در این نرم افزار هر گونه تغییر در مدل طراحی شده در هر مرحله از ساخت قطعه یا سیستم، همزمان به صورت خودکار روی قسمتهای دیگر مانند اسمبلی ، نقشه دو بعدی و روی اطلاعات ساخت اعمال می شود. این نرم افزار با استفاده از اطلاعات مدل سه بعدی قطعه قادربه تهیه هرگونه نما و برش در جهات دید مختلف می باشد. در محیط Drawing شما می توانید به زیباترین و فنی ترین نقشه های دو بعدی با رعایت دقیق ترین نکات و استاندادهای نقشه کشی از مدلهای سه بعدی دست می یابید.
در کل با آشنایی و یادگیری کامل این نرم افزار می توانید تمامی نیازهای نرم افزاری خود در صنعت ساخت و تولید قطعه همچون مدلسازی سه بعدی، استخراج نقشه های دو بعدی، مونتاژ، قالبسازی، ماشین کاری و .... را بصورت یکجا و مرتبط با هم در اختیار داشته باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد