مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید-ماشین ابزار

مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید-ماشین ابزار

این وبلاگ سعی در معرفی و نمایش مطالب و مقالات علمی در زمینه ساخت وتولید دارد.
مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید-ماشین ابزار

مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید-ماشین ابزار

این وبلاگ سعی در معرفی و نمایش مطالب و مقالات علمی در زمینه ساخت وتولید دارد.

Profile Projector

مقدمه

اندازه گیری یک مقایسه است بین یک کمیت ( مثلا کمیت طول ) با یک واحد بین المللی (مانند متر) پس اندازه گیر در واقع یک مقایسه گر است و کلیه وسایل اندازه گیری ، اندازه گیر را در این مقایسه یاری می دهد. از طرف دیگر چون اندازه گیری یک کار مقایسه ای است پس نسبی است و مطلق نمی باشد و کاری که مطلق نباشد دارای خطاست. از اینرو یک اندازه گیر کارآمد باید با تکرار و اتخاذ به تدابیری خطا را به حداقل ممکن کاهش دهد بطوری که به کیفیت کار قطعه خللی وارد نشود. انسان امروز آنچه از رفاه مادی دارد در سایه تکنولوژی است و اگر اثرات تکنولوژی از زندگی اش گرفته شود آنگاه سطح زندگی او به سطح زندگی انسانهای اولیه ( ازنظرامکانات ) نزول خواهد کرد.        از این رو انسان امروز شدیدا به تکنولوژی وابسته است و به عبارت دیگر احتیاج مبرمی به آن دارد. تکنولوژی در اینجا به معنای انجام سریع و دقیق کارها توسط ماشینها می باشد . و همچنین به کلیه حرفه ها و فنونی که در آنها کارها با امکانات و روشهایی سریع و دقیق انجام می شود نیز اطلاق می گردد. حال که اهمیت تکنولوژی مشخص گردید باید اذعان نمود که هیچ تکنولوژی وجود ندارد که اساسی ترین و مهمترین بخش آن اندازه گیری نباشد. اهمیت اندازه گیری در هیچ صنعتی قابل انکار نمی باشد ولی در بعضی از صنایع اهمیت ویژه ای دارد، نظیر صنایعی که به نوعی به تولید قطعه و ماشین سروکار دارند. بطور خلاصه هرچه تکنولوژی دقیقتر ، حساستر و کارآمدتر باشداهمیت اندازه گیری نیز در آن مهمتر و حساستر است.

هر چه علم پیشرفت کرده است ، تکنولوژی علم اندازه گیری نیز پیشرفت قابل توجهی داشته و به انسان کمکهای فراوانی در زمینه اندازه گیری نموده است . با ساخت تجهیزات و وسایل اندازه گیری دقیق و دستگاههای فوق مدرن در زمینه اندازه گیری ، دقت خواندن اندازه ها بالاتر رفته است و قطعات با حساسیت بیشتری مورد ارزیابی قرار می گیرند . البته در کنار این پیشرفت نیاز به نیروی انسانی ماهر ، مجرب و با دانش نیز افزایش یافته است .



 

این دستگاه درقسمت کنترل کیفیت(quality control)  قرار دارد . سایه نگاردستگاه اپتیکی است که به کمک بزرگنمایی بدست آمده از سایه یا بازتاب سطح قطعات صنعتی ,پزشکی ,فلزی ,لاستیکی وپلاستیکی و .... ابعاد قطعات را در دو بعد X,Y بصورت همزمان با دقت صدم ودر مواردی یک هزارم میلیمتر اندازه گیری می نماید. همچنین سایه نگارتوانایی اندازه گیری زاویه وشعاع را با دقت بسیار بالا دارد. تصویر نمونه را یا به شکل مسطح یا به شکل طرح یا ‏هر دو شکل می‌توان بوضوح با بزرگ نمایی دلخواه روی پرده تنظیم شده به تصویر کشید.‏ این دستگاه از طریق نور انعکاسی و نور عبوری امکان اندازه گیری قطعات را بدون این که نیرویی به انها وارد شود فراهم می‌کند از ‏این دستگاه برای اندازه گیری ابعاد و زوایا قطعات لاستیکی که با کوچکترین نیرو تغییر شکل می‌دهند و یا قطعاتی که هیچ گونه دسترسی ‏به ابعاد داخلی آنها نداریم استفاده می‌شود .

دستگاه اندازه گیری سایه نگاردستگاهی است برای اندازه گیری ابعادی در دو بعد X,Y  به صورت همزمان و اندازه گیری انحنا ها وکمان ها ودایره ها و زاویه ها به روش اپتیکی است .بدین طریق که ما قادریم بکمک سایه بزرگ نمایی شده از پروفیل قطعات یا بازتابی  ازسطح قطعات ابعاد وانحنا ها وکمان ها ودایره ها و زاویه ها را بدست آوریم .حال با توجه به صفحه نمایشی که داریم سایه بزرگ نمایی شده از قطعه که بر روی این صفحه ظاهر می شود مبنای اندازه گیری ما می باشد . با چاپ یک کراس (+)در مرکز صفحه نمایش ما مبنای اندازه گیری خودرا همان کراس معرفی می نمایم وابعاد قطعات را با توجه به این مبنا اندازه گیری می کنیم .حال قطعه مورد نظر ما برروی یک میز قرار می گیرد که این میز در دو امتداد متعامد حرکت می کند . حال اگر این میز بگونه ا ی باشد که با استقرار فیکسچرهای مناسب بتوان دقیقا با کوچکترین حرکت میز ازحرکت قطعه مورد نظر یقین حاصل کنیم.می توانیم بگویم جابجایی قطعه دقیقا همان جابجایی میز است . اگر جابجای های این میزبه صورت دقیق اندازه گیری گردد (حال به صورت مکانیکی یا به صورت دیجیتال) ما می توانیم به صورت دقیق ابعاد وفواصل هر دو نقطه را اندازه گیری بنمایم .اگراین تغییرات فقط در یک امتداد مثلا در امتداد X اتفاق بیفتد ماکافی است فقط تفاضل نقطه انتهایی را از ابتدایی بدست آوریم ولی اگر جابجایی در دو امتداد X,Y  اتفاق بیفتد باید از رابطه مثلث قائم الزاویه استفاده کنیم.

دقت اندازه گیری ابعادی آن 001/0 میلیمتر است. این دستگاه دارای یک صفحه گردان به موازات محور افق با زاویه 360 درجه ودقت 1 درجه است که برای چرخش میز دستگاه استفاده می شود . این میز در راستای محور x و y حرکت خطی داشته و توسط میکرو متر کنترل می شود دقت این ریز سنج ها 005/0 میلیمتر و دامنه اندازه گیری آن محدود می باشد. کلگی دستگاه در راستای محورz حرکت بالا و پایین داشته و تثبیت می شود این حرکت به دلیل تنظیم مناسب لنز دستگاه با چشم اپراتور می باشد. کلگی حول محورy به اندازه 25 درجه قابل تنظیم بوده که 5/12 درجه در جهت ساعت و 5/12 درجه در جهت پاد ساعت می باشد. برای انجام هر کاری مثل اندازه گیری و کنترل گام عدسی های مربوط به آن روی دستگاه سوار شده و کارهای خواسته شده را با آن انجام داد. 


طرز کار آن نیز به این صورت است که هنگامی که قطعه کار روی میز ماشین قرار میگیرد و دستگاه روشن میشود از منبع تولید نور ، نوری به قطعه تابیده میشود بعد توسط لنزهایی ، تصویر پدید آمده از قطعه بزرگ شده و توسط آینه ی این تصویر بر روی صفحه نمایش منعکس میشود . بزرگنمایی تصویری که در صفحه نمایش نشان داده میشود میتواند از 5 برابر تا 100 برابر باشد که بستگی به لنزهایی دارد که روی ماشین سوار است . در روی صفحه نمایش خطوطی تحت زاویه 45 درجه و 90 درجه حک شده است که با جابجا کردن میز ماشین توسط میکرومترها و تنظیم کردن قطعه روی این خطوط میتوانیم ابعاد قطعه را با تقسیمات 1 میکرون اندازه گیری کنیم . البته لازم به ذکر است که تصویر بزرگ شده قطعه را در روی صفحه نمایش می توانیم توسط کاغذ پوستی رسم نمائیم و توسط گونیا و خط کش ، ابعاد و زوایای خواسته شده را از روی تصویر استخراج نمائیم . البته طول ابعاد استخراج شده از روی کاغذ پوستی باید با عدد بزرگنمائی تقسیم نمود .


انواع پروفایل پروژکتور

پروفایل پروژکتورها بر اساس نوع تابش نور در سه نوع مختلف دسته بندی میشوند :

1. نوع رو به بالا         2. نوع رو به پائین            3.نوع افقی



محدودیت استفاده از پروفایل پروژکتور بعنوان یک دستگاه ثابت یکی از معایب آن است ، درحالی که ابزارهایی از قبیل میکرومتر وکولیس می توانند برای اندازه گیری در اطراف و اجزای در دسترس استفاده شود، وهمچنین آن خیلی بزرگ است ومعمولا نیازبه یک وسیله برای جابجایی آن از یک مکان به مکان دیگراست که وسیله نیاز به قدرت برای این عمل دارد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد