مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید-ماشین ابزار

مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید-ماشین ابزار

این وبلاگ سعی در معرفی و نمایش مطالب و مقالات علمی در زمینه ساخت وتولید دارد.
مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید-ماشین ابزار

مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید-ماشین ابزار

این وبلاگ سعی در معرفی و نمایش مطالب و مقالات علمی در زمینه ساخت وتولید دارد.

نرم افزارهای مکانیک

می‌توان گفت تقریباً همهٔ جنبه‌های زندگی، در ارتباط با مهندسی مکانیک هستند. هر چیزی که حرکت کند یا انرژی مصرف نماید، احتمالاً یک مهندس مکانیک در طراحی یا ساخت آن نقش داشته است.

امروزه نرم افزار های مهندسی امکان اجرای این مراحل در محیط مجازی را فراهم نموده اند و موجب کاهش هزینه ها، افزایش دقت وتکرار پذیری  فرآیند ها شده اند .بنابر این تسلط به حداقل یکی از نرم افزارهای این رشته برای یک مهندس مکانیک امری ضروری می باشد ، به طوریکه می تواند با استفاده مناسب از آنها در صنایع ، موجب تحول شگرفی در آنها گردد .از سوی دیگر بسیاری از صنایع نیز در استخدام افراد ، تسلط به نرم افزار ها را معیاری معادل تجربیات کاری در نظر می گیرند .

 

 

نرم‌افزارهای مهندسی مکانیک به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

v    طراحی به کمک کامپیوتر یا Computer Aided Design  (CAD)))

v    ماشینکاری (ساخت) به کمک کامپیوتر یاComputer Aided Machining (Manufacturing) (CAM))

v    تحلیل به کمک کامپیوتر یا Computer Aided Engineering (CAE)))

در نرم افزارهای گروه CAD هندسه قطعات و موقعیت نسبی آنها در یک مجموعه و ... تعیین می گردد.در نرم افزارهای گروه CAE، قطعات و مجموعه ها مورد تحلیل قرار می گیرند و توزیع تنش ،دما،تغییر شکل و...آنها تحت بارگذاری های مختلف معیین می گردد .در نرم افزار های گروهCAM، فرآیند ماشینکاری ،دستورات لازم برای ارسال به دستگاه های مختلف ماشینکاری و... معیین می شود .

در صنایع گوناگونی مانند ماشین سازی،قالب سازی، قطعه سازی و ... از نرم افزارهای طراحی، تحلیل و ساخت به کمک کامپیوتر(CAD-CAM-CAE) جهت طراحی محصول و پیش بینی شکل و نحوه عملکرد و همچنین برطرف نمودن ایرادات احتمالی آن استفاده می گردد. در ایران نیز بسیاری از شرکت ها وصنایع گوناگون از این نرم افزارها جهت طراحی محصولات خود استفاده می کنند.

نرم افزارهایی مانند  Ansys CFXو Fluent مربوط به مکانیک سیالات محاسباتیCFD (Computational Fluid Dynamics) ) است و نرم افزارهای  Visual Nastran و Adams مربوط به تحلیل دینامیک و طراحی مکانیزم ها است که معمولا همگی در گروه CAE  دسته بندی می شوند .انتخاب هر یک از نرم افزار های مذکور صرفاً به توانایی آنها وابسته نیست و به عوامل مختلفی از جمله زمینه کاری مورد نیاز ، میزان رواج نرم افزار در زمینه های مختلف ، مراجع آموزشی قابل دسترس و ... بستگی دارد .

 

CATIA: (نرم افزار مدلسازی)

 

CATIA محصولی از شرکت Dassault System فرانسه است. این نرم افزار علاوه بر توانایی گسترده در طراحی هندسی، قابلیت های محدودی در تحلیل المان محدود (FEM)، شبیه سازی سینماتیک ، مدیریت مدارهای الکتریکی ، ارگونومی، piping، برنامه نویسی و... را نیز دارا می باشد ، بنابراین طراحان می توانند به راحتی از مراحل اولیه تهیه قطعه تا مراحل نهایی آن را در این نرم افزار انجام دهند و در مواردی از مراجعه به نرم افزار های دیگر بی نیاز شوند .

نرم افزار کتیا نرم افزاری قوی برای طراحی به کمک کامپیوتر ( CAD ) ، مهندسی ( تحلیل ) به کمک کامپیوتر ( CAE ) و ساخت به کمک کامپیوتر ( CAM) و از سیستمهای مطرح روز دنیا در صنایع هوافضا ( هواپیما سازی ) ، دریائی ، عمران (ساختمانی) ، خودرو سازی ،  طراحی سازه ، ادوارات صنعتی ، کارخانجات لوازم خانگی و ...می باشد . یکی از ویژگی های این نرم افزار ، پارامتریک بودن آن است یعنی تمام مراحل ساخت مدل در فایل ویژه ای ذخیره می شوند و در صورت نیاز می توان یک یا چند قسمت از مدل را ویرایش کرد که متناسب با ویرایش هر مرحله از مراحل ساخت مدل ، مراحل بعدی نیز به طور خودکار ویرایش می شوند ، بنابراین پس از ساخت هر مدل به راحتی می توان آن را تغییر داد و نیاز به ساخت مدل جدیدی نیست .حفظ ارتباط بین فایل هایی که از یکدیگر استخراج شده اند از دیگر قابلیت های مهم این نرم افزار است به طوری که مثلا با تغییر در فایل یک مدل سه بعدی که نقشه دوبعدی آن را قبلا تهیه و در فایل جداگانه ای ذخیره کرده اند، فایل نقشه آن به طور خودکار تغییر می کند .از جمله توانایی های قابل توجه این نرم افزار قدرت بالای آن درمدلسازی سطوح  پیچیده  و…    میباشد. همچنین این نرم افزارقابلیت ایجاد پروسه G-CODE  برای ماشینهای C.N.C را نیز دارد و در حال حاضردر صنعت قالبسازی و خودروسازی این نرم افزار بسیار مورد توجه قرار گرفته است.   از نتایج استفاده این نرم افزار میتوان کاهش زمان طراحی، کاهش خطا در طراحی، بهینه کردن طرح کاهش زمان تولید، افزایش کیفیت محصول و افزایش سود دهی را نام برد .

شرکتهای بزرگی از CATIA استفاده می نمایند که از آن جمله می توان به شرکتهای زیر اشاره کرد:

Boeing -Volvo Trucks - Audi - Ford - Bosch - Toyota Motorsport - SNUGTOP - Nissan diesel motor - WIA -  BMW

در ایران این نرم افزار ابتدا توسط شرکتهای خودروسازی ایران خودرو (IRAN Khodro) و سایپا (SAIPA) خریداری شد. پس از یاد گیری این نرم افزار توسط مهندسین این شرکتها این نرم افزار به محبوب ترین نرم افزار مهندسی کشور در میان مهندسین و دانشجویان مبدل شد به طوری که هم اکنون از این نرم افزار در صنایع مختلف در ایران استفاده می شود.

ویژگیهای اصلی نرم افزار CATIA :

نگهداری تاریخچه تهیه مدل ( History ) :این امر سبب میگردد تا بتوان با حداکثر قدرت به ساخت و مدیریت مدلها پرداخت . میتوان مکان عملیات را جابجا و یا آنان را موقتاً بی اثر نمود. بعنوان مثال میتوان اثر یک فیلد را خنثی کرد.

برخورداری از قابلیت پارامتریک و فرمول پذیری ( Parametric ) : با این خاصیت میتوان ابعاد یک مدل را بصورت وابسته به مقادیر دیگر ترسیم نمود و در صورت تغییر در پارامترهای اولیه مدل بهنگام میگردد.

سرعت بالا ( Real Time ) : مشاهده شدن تغییرات بصورت همزمان. بعنوان مثال تغییر در سایز یک مکعب و یا دوران آن در حالتShade در هنگام اجراء سایر دستورات.

هوشمندی ( Intelligent ) : سبب میگردد تا با بکارگیری الگوریتمهای پیشرفته کمک شایانی به کاربر نماید تا با حداقل عملیات به هدف مورد نظر دست یابد.

گرافیک بسیار بالا ( Advance Interface ) : یکی از ایرادهای اصلی اکثر نرم افزارها، نداشتن محیط راحت و قوی گرافیکی است. محیط راحت و کاربرپسند کتیا سبب میگردد تا کاربر براحتی خواسته های خویش را مهیا سازد.


از دیگر ویژگیها میتوان قابلیت جابجائی آسان و سریع بین محیط ها، سرعت بالای واکنش نرم افزار در برابر عملیات صورت گرفته، مدیریت بر فعالیتهای مربوط به طراحی، خروجی با فرمتهای مختلف، قابلیت تبادل اطلاعات بین دیگر نرم افزارهای CAD و حتی کاربر میتواند یک محیط دلخواه کاری با آیکونهای مورد نیاز خود، طراحی کند.

قابلیت های نرم افزار کتیا شامل:

·                     طراحی قطعات

·                     مونتاژ قطعات

·                     طراحی سطوح

·                     نقشه کشی

·                     شبیه سازی

·                     ورق کاری

·                     طراحی سازه

·                     قالب سازی

·                     ماشین کاری

·                     تهویه مطبوع

·                     ایجاد روابط ریاضی

·                     برنامه نویسی

·                     لوله کشی

·                     مدیریت پروژه ها

·                     مدیریت کارخانجات

·                     و ...





Solid works:

Solid Works یک نرم‌افزار ۳ بعدی طراحی مکانیکی است که بر روی مایکروسافت ویندوز اجرا می‌شود و توسط شرکت Solid Works (که اکنون زیر مجموعه‌ای از شرکت Dassault System فرانسه‌ است)توسعه یافته.این نرم‌افزار اکنون یکی از محبوبترین نرم‌افزارها در زمینه طراحی ۳ بعدی مکانیکی در بازار است.

ایجاد منحنی ها، ایجاد پلان ها با آفست کردن صفحه، ایجاد دستگاه مختصات جدید، منحنی های مارپیچ، شیب دهی به سطوح و قرینه سازی اشیای سه بعدی، چرخش پروفیل حول یک محور و ... همه و همه از ویژگی های بارز این نرم افزار می باشند.

در این نرم افزار بخش های مجزایی برای مدل سازی و عملیات ورق کاری و جوش کاری و ریخته گری و قالب سازی و همچنین تحلیل تنش و مدلسازی رفتار و مقاومت قطعه تحت بار گذاری های گوناگون وجود دارد.
ویژگی برجسته ی این نرم افزار در مقایسه با نرم افزار های مشابه بر خورداری از محیط ساده و آسان می باشد.

همچنین این نرم افزار دارای نرم افزار های جانبی زایدی مانند Cosmos-Solid CAM- Gear trax و ... است که می توان از آنها برای ماشینکاری و یا تحلیل قطعات نیز استفاده کرد. علاوه بر این نرم افزار  solid works قابلیت اتصال به نرم افزار های تحلیلی مانند: Fluent، Ansys  و... را نیز دارا است.

این نرم افزار قابل استفاده دانشجویان و مهندسین رشته های مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع، نقشه کشی صنعتی و ... می باشد.



این نرم افزار دارای سه بخش اصلی است:
1- 
Part (طراحی قطعه)
2- 
Assembly (مونتاژ قطعه)
3-
DRAWING (تولید نقشه در نماهای مختلف)

قطعه (Part)

هر سیستم مکانیکی از قطعات و اجزا مختلفی تشکیل یافته‌است.برای طراحی یک مکانیزم به صورت کامل بایستی ابتدا هر یک از اجزا و قطعات آن را به صورت مجزا طراحی نمود.این کار در محیط Part صورت می‌گیرد.نقطه آغاز کار در این محیط یک نقشه(Sketch) دوبعدی یا سه بعدی است که از آن برای ساختن یک شکل خام استفاده می‌شود.در این بخش از نوار ابزار (Feature) بیشترین استفاده صورت می‌گیرد.همچنین در محیط (Part) امکانات مناسبی برای طراحی قالب‌های تزریق پلاستیک ، ورقکاری ، جوش دادن قطعات و غیره وجود دارد.

مونتاژ (Assembly)

پس از اینکه قطعات به صورت مجزا در محیط (Part) ایجاد شدند آنها را وارد محیط (Assembly) می نمایند.در اینجا با اعمال قیود خاص توسط دستور (Mate) از نوار ابزار (Assembly) قطعات مجزا را به یکدیگر مرتبط می‌کنند.از جمله این قیود می‌توان به موازی(Parallel) ، هم مرکز(Concentric) ،عمود (Perpendicular) و یا قیود پیشرفته نظیر قیود ایجاد چرخدنده یا بادامک اشاره نمود. یکی از امکانات جالب در این محیط امکان ایجاد تسمه برای پولی‌ها است که آنها را به یکدیگر مرتبط می‌کند.از دیگر امکانات جالب توجه گزینه تشخیص تداخل(Interference Detection)است که به طراح اجازه می‌دهد تا با برسی قطعه پس از مونتاژ،تداخل‌های احتمالی را با سایر قطعات تشخیص داده و نسبت به رفع آن اقدام نماید.

نقشه کشی (Drawing)

در این محیط می‌توان اقدام به طراحی نقشه‌های دو بعدی نموده و یا از قطعات و مکانیزم‌هایی که در دو محیط قبلی ساخته شده‌اند استفاده نمود.قابلیت‌های متعدد این محیط یک تخته رسم الکترونیکی را برای کابر به ارمغان می‌آورد که براحتی می‌تواند هر گونه ترسیمی را به شکل دلخواه و بدون مشکلات استفاده از راپیدوگراف و غیره در کوتاهترین زمان انجام دهد.از جمله قابلیت‌ها می‌توان به اندازه گذاری خودکار نقشه‌های ایجاد شده از روی قطعات ، تعیین نوع هاشور برای سطح مقطع با توجه به جنس قطعه ، تعیین نوع خطوط و غیره اشاره کرد.

مهارت های مورد انتظار پس از اجرای دوره :

- توانایی خلق مدل های سه بعدی بر مبنای اطلاعات ابعادی

- مونتاژ مدل های سه بعدی

-تهیه نقشه های دو بعدی



Ansys workbench:

ANSYS 12.0 نوآوری و پیشرفت چشمگیری در زمینه‌ی فناوری همانندسازی در همه‌ی رشته‌های مهندسی ارائه می‌نماید. این نوآوری همراه با پیشرفت در سرعت پردازش به کاربران این امکان را می‌دهد تا مدلسازی هندسه مسائل، مش‌بندی و بعد پردازش آنها را به آسانی انجام دهند.  این پیشرفت به تنهایی بیانگر گام مهمی در مسیر توسعه‌ی شبیه‌ سازی است.  اما ANSYS حتی پا را فراتر نهاده و با ارائه‌ی این فناوری در چارچوبANSYS Workbench 2.0 به مرحله‌ی شبیه ‌سازی خلاقانه رسیده است.

بخش‌های اصلی ANSYS را می‌توان اینگونه دسته ‌بندی کرد:

ANSYS Workbench 2.0
Geometry & Meshing
Multiphysics
Structural Mechanics
Fluid Dynamics
Simulation Process & Data Management
Applications
Explicit Dynamics

محیط  ANSYS Workbench  بخشی است که فرآیند طراحی را یکپارچه می‌کند و به هم می‌چسباند. در ANSYS 12.0 ، در حالی که برنامه‌های هسته‌ای تنها به نظر می‌رسد، آنها با هم از طریق صفحه پروژه ابتکاری که طرح کلی پروژه را معرفی می‌کند، در ارتباط هستند. این پیشرفت در مفهوم صفحه پروژه، به جای ارائه‌ی یک فهرست ساده، طرح کلی پروژه را ارائه می‌کند که نمای جامع از پروژه در آن دیده می ‌شود

 ANSYSهندسه‌ی غنی وفنون مش‌بندی را با تکیه بردانش وتجربه، با یکدیگر ترکیب کرده که این منجر به هندسه‌ی یکپارچه و راه‌حل‌های مش‌بندی شده است. در نتیجه می‌توان به راحتی هسته‌ی اصلی آن را با برنامه‌های کاربردی دیگر ارتباط داد.

در ANSYS 12.0 ، رابط ‌های هندسی (geometry interfaces) برای وارد کردن اطلاعات سیستم هایCAD توسعه داده شده است تا اطلاعات بیشتری از جمله انواع داده‌های جدید مانند اندازه‌ها برای  مدلسازی تیرها، ویژگی‌های افزون همانند رنگ‌ها و دستگاه‌های مختصات، و پشتیبانی بیشتر برای انتخاب VIEW ایجاد شده در درون سیستم هایCAD را در بر گیرد.

مدل‌سازی هندسه در محیط  ANSYS Workbenchتا حد زیادی بهبود یافته است تا  اتوماسیون بیشتر، انعطاف ‌پذیری بهتر و سادگی استفاده  برای تجزیه و تحلیل مسائل فراهم آورد.  برای مدل‌سازی بهترMerge, Connect and Project features در ANSYS 12.0 افزوده شده است.

ANSYS 12.0 محیط یکپارچه‌ی سیالات "fluids products" را معرفی می‌کند که توانایی مدیریت شبیه ‌سازی جریان را در اینجا فراهم کرده است. این محیط که می‌تواند FLUENT  یا CFX  باشد، به کاربر اجازه می‌دهد  تا سیستم یکپارچه‌ای را ایجاد کرده و به ویرایش آن بپردازد، همه‌ی تحلیل‌ها را بر روی سیال انجام دهد و نتایج آن را به سادگی و بسیار روشن استخراج نماید.



Pro/engineer:

Pro/Engineer از جمله نرم افزارهای پیشرفته در زمینه CAD\CAM میباشد که برای طراحی ، محاسبه و تولید قطعات صنعتی بکار گرفته میشود.این نرم افزار که از جمله نرم افزارهایGrade-A در طراحی و تولید میباشد دارای قابلیتهای مدلسازی (Solid & Surface ) بسیار قوی است و همچنین قابلیت ماشینکاری با انواع دستگاههای CNC را دارد.

از مزایای این نرم افزار می توان به موارد زیر اشاره کرد :

یکی از عمده ترین تفاوتهای این نرم افزار با نرم افزارهای مشابه در این میباشد که مدل سازی در Pro/E بر اساس مدلسازی سه بعدی صلب (solid) بنا شده است ،در صورتی که اکثر نرم افزارهای دیگر کار مدل سازی را تنها با استفاده از سطح سازی انجام می دهند. در مدل ساخته شده توسط این نرم افزار تمام ابعاد به صورت پارامتر تعریف می شوند ، بدین ترتیب اگر در ساخت مدل سه بعدی رابطه ای بین این پارامترها وجود داشته باشد به راحتی می توان با تغییر یکی از این پارامترها ، دیگر پارامترها یا ابعاد را تغییر داد . در این نرم افزار کوچکترین تغییر در مدل طراحی شده در هر زمانی از مراحل تکاملی ساخت قطعه یا سیستم به صورت خودکار روی قسمتهای دیگر مانند اسمبلی ، نقشه دو بعدی و روی اطلاعات ساخت بصورت همزمان اعمال می گردد. این نرم افزار قادربه تهیه هرگونه نما و برش در جهات دید مختلف با استفاده از اطلاعات مدل سه بعدی قطعه می باشد. ایجاد شیبها ، Round و پخهای مورد نیازدر سطوح جدایش، اعمال انقباض (shrinkage) در سه جهت مختصاتی ، طراحی و ایجاد مدل ماهیچه ، تکیه گاه و سر ماهیچه و همچنین اعمال لقی های مورد نیاز، اضافه نمودن سیستم راهگاهی ، تغذیه و دیگر اجزای متالوژیکی مورد نیاز در ریخته گری ، تست نهائی روی شیب خروجی قطعه از قالب، ارسال مدل و مجموعه های آماده شده جهت ماشینکاری و ایجاد فایلهای حاوی مسیر حرکت ابزار برای ماشینهای مختلف CNC و همچنین استفاده از خروجی های متفاوت نسبت به دستگاههای CNCاعم از G-Code و غیره.

 Pro E که مخفف کلمه Pro Engineer است بزرگترین رقیب نرم افزار Catia محسوب میشود که دارای مزایایی نسبت به نرم افزار فوق میباشد .از برجسته ترین این مزایا قابلیت ماشین کاری و گرفتن G-Code استثنایی آن برای ماشینهای CNC میباشد که در کمال سادگی استفاده ، امکان مانور ماشینکاری روی پیچیده ترین سطوح را دارا میباشد.از طرفی در محیط Mold به قابلیتها و آرشیو بی نظیری از قطعات استاندارد برای صنعت قالبسازی دست خواهید یافت.اما در محیط Drawing به زیباترین و فنی ترین نقشه های دو بعدی با رعایت دقیق ترین نکات و استاندادهای نقشه کشی از مدلهای سه بعدی دست می یابید . در کل با آشنایی و یادگیری این نرم افزار تمام نیازهای نرم افزاری خود در صنعت ساخت وتولید مثل مدلسازی سه بعدی ،استخراج نقشه های دو بعدی ،مونتاژ ،قالبسازی ،ماشین کاری (فرز،تراش و حتی وایرکات) و آرشیو قطعات استاندارد و .... را بصورت یکجا و مرتبط بهم در اختیار خواهید داشت .

نرم افزار فوق هم اکنون در شرکتهای بیشمار اروپایی و آمریکایی و بخصوص کشورهای انگلیسی زبان مثل نیوزلند استفاده فراوان دارد و از طرفی بعلت قیمت بالای نرم افزار وهزینه بالای آموزش آن غالبا توسط شرکتها و کارخانجات معتبر بسیار بزرگ مثل بی ام و مورد استفاده قرار میگیرد لذا کاربران این نرم افزار نسبت به کاربران نرم افزارهای مشابه ضعیف تر دارای کلاس کاری و حقوق دریافتی بالاتری هستند. در کشور ما نیز شرکتهای قدرتمند بزرگی مثل مالیبل سایپا یا مرکز تحقیقات ایران خودرو در کنار شرکتها و کارگاه های خصوصی کوچکتر از این نرم افزار بهره میبرند.



Power mill:

نرم افزار Power Mill یکی از قدرتمندترین و برجسته ترین نرم افزارهای سری CAM می باشد که جهت تهیه مسیر حرکت ابزار در دستگاههای CNC کاربرد دارد. در این زمینه نرم افزارهای دیگری نیز وجود دارند که بی شک برجسته ترین و بی رقیب ترین آنان نرم افزار Power Mill محصول شرکت Delcamمی باشد که بعلت توانمندیهای بی نظیر و سادگی کار با آن و ارائه نتایج بی نقص در صنایع مختلفی از جمله قطعه سازی، قالب سازی، خودرو سازی و هوافضا در سطح دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

این نرم افزار با دربر داشتن استراتژیهای مختلف ماشینکاری مانند خشن کاری، پرداخت کاری معمولی یا سرعت بالا (High Speed Machining) و تکنیک ها و ابزارهای تعریف شده فوق العاده و پوشش دهی گستره عظیمی از دستگاههای CNC معمولی و پیشرفته (تا پنج محور کاری) می تواند بهترین مسیر را جهت حرکت ابزار روی قطعه کار تعیین نماید که نتیجه این هوشمندی، کاهش زمان ماشینکاری، بهبود کیفیت سطح ماشینکاری و در نهایت کاهش هزینه با بالاترین راندمان کاری می باشد.

در کشور ما نیز تقریبا رایج ترین و گسترده ترین نرم افزاری که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرد همان Power Mill می باشد ولی متاسفانه بعلت استفاده از نسخه های قفل شکسته و رجیستر نشده هیچ یک توسط شرکت سازنده نرم افزار حمایت و پشتیبانی نمی گردد و گاهی بعلت وجود همان نقایص و باگ زیاد و عدم هماهنگی پارامترها شاهد بروز مشکلاتی مانند برخورد ابزار یا وارد شدن بی دلیل ابزار به داخل کار و صدمه زدن به قطعه کار و ابزار هستیم لذا توصیه می شود جهت جلوگیری از این مشکلات احتمالی و پیشگیری از زیانهای جبران ناپذیر مالی هنگام تهیه و استفاده از این نرم افزار سعی گردد از نسخه کامل و تست شده آن با حداقل باگ نرم افزاری استفاده شود.

نرم افزار Power Mill کاربر را قادر می سازد با دسترسی داشتن به ابزارهای شبیه سازی فرآیند براده برداری بهترین سطح خروجی را از قطعه بدست آورده و پس از تهیه G-Code و انتقال آن به ماشین دقیقاً به همان کیفیت سطح دست پیدا کنید. این نکته در سطوح تخت با صافی سطح بالا بیشتر نمایان می باشد.

(Automatic Collision Avoidance): یکی از هوشمندانه ترین قابلیتهایی که در کار با نرم افزارPower Mill به چشم می خورد محاسبات پیچیده جهت پرهیز از کوچکترین برخورد با دیواره ها یا قطعه کار می باشد.

نرم افزار Power Mill با محاسبه کوچکترین حرکتها و چرخشها و زوایای کلگی، طول ابزار، مسیر حرکت و نحوه بسته شدن بلوک و روبندها، زاویه و سرعت ورود و خروج ابزار بطور هوشمندانه از برخوردهای نامطلوب احتمالی ابزار با دیواره ها و قسمتهای غیر ضروری جلوگیری می نماید و با توجه به شکل و هندسه قطعه کار و نوع ابزار و ماشین حداکثر براده برداری را با حداکثر کیفیت ارائه می دهد.

از دیگر توانمندیهای این نرم افزار قابلیت کنترل ضخامت قطعه در حین عملیات براده برداری می باشد. این خاصیت در جاهایی که از فیکسچرها یا کلمپ استفاده می کنیم کاربرد فراوان دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد